HYSTEROLOGY

In collaboration with the Hungarian choreographers Laszlo Fülöp and Anna Biczok bigNOTWENDIGKEIT investigate the great quick-change artists of Western history – hysteria.

We treat hysteria at its favorite place, the stage. Here it is invented as a disease, as an art form, as protest. Here it occurs as a symptom without cause and speaks in signs that mean NOTHING. Here it shows itself as what it is: the great teacher of contradiction. Nothing is certain, except for one thing: the hysteric needs her audience and seeks her viewers.

As if she were aiming a spotlight on the spectator, who, until then thought he was safe in the velvety darkness of his seat in the orchestra; Yet she is only explaining to him, that the quality of her own pain will bend to the pleasure of his own figurative desire. She entirely looses herself in the spectacle, demanding that every spectator be a true director.
(Georges Didi-Huberman)

Hysterology is presentation and self examination, lecture performance and melodrama. A web of relations between bodies, knowledge, desires and denial sets the stage for the stars of la Salpétrière. The famous seizure of the classic Grande Hystérie repeats itself in its disturbing beauty. How can a seizure be rehearsed? How to find a form for something intangible? How to reproduce a phenomenon, which has as many faces as the people trying to understand it?

bigNOTWENDIGKEIT & Laszlo Fülöp & NANASTROVA have come together for the Hysterology project. An idea and a blind date led to a collaboration in which the project was developed during periods at Schloss Broellin, in Budapest and in Berlin. Laszlo Fülöp and NANASTROVA aka Anna Biczok studied at the Budapest Contemporary Dance Academy and worked with various renowned dance companies from Hungary and other European countries. Since 2010, Laszlo Fulop develops his own works as a choreographer. www.laszlofulop.com

bigNOTWENDIGKEIT & Laszlo Fülöp & NANASTROVA von und mit: Anna K. Becker Anna Biczok, Katharina Bischoff, Alice Ferl, Laszlo Fülöp

In Kooperation mit dem Internationalen Theaterinstitut (ITI),
Koproduktion:Schloss Bröllin, Sophiensaele, Tamas Loky/AQB-Art Quartier, Budapest.
Gefördert durch die Robert Bosch Stiftung, Programm Szenenwechsel, Workshop Foundation, Budapest.

08.10.2014 Sophiensaele, Berlin Premiere
09.10.2014 Sophiensaele, Berlin anschl. Publikumsgespräch
10.10.2014 Sophiensaele, Berlin
12.11.2014 Mu Theatre, Budapest, Premiere Hungary
13.11.2014 Mu Theatre, Budapest
18.12.2014 Tieranatomisches Theater Berlin
(im Rahmen der Ausstellung MENSCH MACHT PFERD – Von Zügellosigkeit und Züchtigung)
12.10.2016 Tojo Theater Reitschule Bern, Schweiz-Premiere
14.10.2016 Tojo Theater Reitschule Bern
15.10.2016 Tojo Theater Reitschule Bern

„(…) Ist die Hysterie nicht eine Erfindung männlicher Mediziner? Das ist so, sie ist aber auch ein Symptom dafür, dass es den Frauen nicht gut ging damals, sie ist eine Form des Protestes. Es handelt sich um Zeichen, die nichts bedeuten, aber immer wieder auftauchen, die markieren: Ich funktioniere nicht in dieser Gesellschaft.(…)“ Interview, Spielzeit 10.14, Tagesspiegel, Interview als PDF HIER

„In der Antike hielt man Hysterie für eine Spermienmangelreaktion der Gebärmutter und versuchte mit den entsprechenden Praktiken eine Heilung. Im 19. Jahrhundert wurden Patientinnen gern eingesperrt und nach Elektroschockbehandlung zu merkwürdigen Performances stimuliert. bigNOTWENDIGKEIT führen durch die Zeiten dieser aberwitzigen Spielwiese für Ärzte.“

Wohin am Abend, Kulturtips für Berlin, Tagesspiegel 10.10.2014


Fotos: Florian Krauss
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